Ismerjen meg néhány fontos pontot, amelyre érdemes figyelmet fordítania a munkaidő-nyilvántartás vezetése során!


A
mindennapi adminisztrációs tevékenység során a munkaidő-nyilvántartás az egyik
legfontosabb feladat, mely kellő körültekintést igényel, amennyiben szeretné
elkerülni a komoly pénzbüntetéseket és teljeskörűen megfelelni a munkaügyi
ellenőrzés során.


Első körben
tisztázzuk, hogy mit is jelent a munkaidő nyilvántartás, amely nem
összekeverendő a jelenléti ívvel!


Klasszikus
hiba, hogy a munkáltató jelenléti ívet vezet munkaidő nyilvántartás helyett. A
munkáltatónak nem a dolgozó jelenlétét kell nyilvántartania, hanem
munkaidejével, készenlétével és szabadságával kapcsolatos adatokat.

Ismerje meg a legfontosabb pontokat a munkaügyi nyilvántartás során!

Naprakészség
Ez
azt jelenti, hogy a munkaidő-nyilvántartásnak mindig az adott napra vonatkozó
adatokat kell tartalmaznia. Ezek alapján pedig nem mondhatjuk jogszerűnek a
munkaidő-nyilvántartás adott hónap végén történő kitöltését. Olyan naprakész
nyilvántartást kell vezetni, amelyből megállapítható a rendes és rendkívüli
munkaidő, tehát vezetni kell, mikor kezdődött és mikor fejeződött be a
munkavégzés, valamint a készenlét, ügyelet kezdő és befejező időpontját. A
nyilvántartási adatokat naprakészen a munkahelyen, a tényleges foglalkoztatás
helyén kell vezetni.

Formaiság
Formai
elvárást nem határoz meg a törvény a munkaidő-nyilvántartásra vonatkozóan, ha
az egyértelműen és hitelesen tartalmazza a törvényben előírt elemeket. Ez azt jelenti,
hogy nemcsak az időpontokat, hanem a munkavégzés jellegét is rögzíteni
szükséges, tehát pl.: rendes, rendkívüli, készenléti vagy ügyeleti
munkavégzés történt az adott időpontban.

Felelősség
A
munkáltató kötelessége, hogy naprakészen rendelkezzen az adatok
nyilvántartásával, de nem rendelkezik a törvény arról, hogy kinek kell ezt a
nyilvántartást vezetni, tehát ezt megteheti a munkáltató, de akár a
munkavállaló is. Bármelyik fél is vezeti az adatokat, azokat a másik fél
megtekintheti, ellenőrizheti, hitelesítheti. A munkáltatónak és a
munkavállalónak is célszerű aláírni a nyilvántartást, ezzel is mindkettőjük által elismerve a rajta szereplő adatokat. Ez segít
elkerülni a későbbiekben esetlegesen felmerülő vitás helyzeteket az adatok
pontosságát tekintve.



Elektronikus vezetés
A munkaidő-nyilvántartás vezethető elektronikus módon is, de természetesen ebben az esetben is meg kell felelni a törvényi elvárásoknak. A gyakorlatban kiváló megoldást nyújtanak erre a HR szoftverek, melyek lehetővé teszik a munkaidő-nyilvántartás teljeskörű vezetését biztosítva a jogszabályok betartását. Tekintse meg a hrMaster Munkaügyi nyilvántartás modulját, amely komplex megoldást nyújt a munkaidő jogszabályoknak megfelelő nyilvántartására, kezelésére! Kezelje egy rendszerben a dolgozók személyügyi adatait, engedélyezze szabadság kérvényeiket és támogassa a bérszámfejtés munkáját!

Kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!

INFORMÁCIÓ/ CONTACT US!