A
kérdések típusai



A
kérdőívek készítésekor fontos megértenünk milyen fajta kérdéseket tehetünk fel
és ezeknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Két fajtája a kvalitatív és a
kvantitatív típusú kérdések.




A kvantitatív kérdésekre előre meghatározott válaszcsoportokat adunk meg. 
Ilyenekek például:

  • a
    többválasztásos kérdések
  • az
    igaz, hamis kérdések (vagy igen nem kérdések)
  • a
    vélemény skálás kérdések (0-10 stb.)

Az
ilyen típusú kérdésekre vonatkozóan jó dolog az, hogy könnyen csoportosíthatók,
így összehasonlíthatja az eredményeket a csapatok és a helyi trendek között.
Mindezek a válaszok numerikus pontszámokká alakíthatók, hogy segítsenek a statisztikai
elemzésben.

A
kvalitatív kérdések viszont nyitott végűek, amelyekkel egy adott témában
részletesebb információkat kaphatunk.

Néhány példa:
  • Mi
    az a #1 dolog, amit a szervezetünkben javítana?
  • Melyek
    azok a dolgok, amelyeket a menedzsernek abba kellene hagynia?
  • Mi
    tartja vissza Önt abban, hogy szervezetünket remek helyként ajánlja másoknak?

Ideális
esetben mindkettő típust használjuk, hogy a lehető legtöbb információt tudjuk
begyűjteni.

A túl sok minőségi kérdés
túlterhelheti a munkavállalókat, a túl sok mennyiségi pedig nem elegendő
adatmennyiséghez vezet.


Egy
hatékony kérdőív összeállítása bonyolult feladat és van jó néhány dolog, amit
érdemes elkerülni, hogy a lehető legpontosabb adatokat kapjuk.

Érdemes
elkerülni

1. Rávezető kérdések
A
rávezető kérdések arra ösztönzik az alkalmazottakat, hogy egy bizonyos módon
válaszoljanak, így az adatok az író elképzeléseinek megfelelően torzulnak. 

Például:
Nem lenne jó, ha több
gyümölcsünk lenne a konyhában?

2. Nem elég konkrét kérdések
A
nem elég konkrét kérdések csak összezavarják az olvasót, valótlan válaszokat
adnak, vagy egyáltalán nem is válaszolnak a kérdésekre. 

Például:
Mit gondol a kérdőívekről?

’Úgy
érti általában? Itt? Arra gondol, hogy többet akarok-e?’

Legyen
olyan konkrét a kérdésével, amennyire csak lehetséges.

3. Kombinált kérdések
Ebben
az esetben két vagy több kérdést egybe gyúrunk, ami ismét csak összezavarhatja
a résztvevőket. 

Például:
A menedzser jó visszajelzést
ad nekem és elégséges autonómiát biztosít.

Mi
van, ha jó visszajelzést adnak, de nincs autonómia? Ebben az esetben nem fog
igennel válaszolni. 

Győződjön meg róla, hogy a lehető legegyszerűbbek a
kérdései.


Dolgozói
elégedettségmérésnél feltehető kérdések

A
kutatások azt mutatták, hogy 10 fő téma boncolgatásával tökéletesen
feltérképezhető a dolgozói elkötelezettség.

1. Személyes növekedés
  • A
    menedzserem elegendő autonómiát biztosít számomra.
  • Úgy
    érzem, van lehetőségem a növekedésre ebben a szervezetben.


2. Kapcsolat a menedzserekkel
  • Egy
    0-10-es skálán mennyire jó a kapcsolata a főnökével?
  • Milyen
    gyakran érdeklődik Ön felől a főnöke?


3. Boldogság
  • Egy
    0-10-es skálán mennyire elégedett a heti munkájával?
  • Általában
    boldogan hagyja el a munkahelyét a nap végén?


4. Jólét
  • Általában
    hogy érzi magát, amikor munkába áll?
  • Hogyan
    értékelné a munkahelyi étkezési szokásait?


5. Szervezeti kultúra
  • Gondolja,
    hogy a vállalat értékei jól illeszkednek a személyes értékeihez?
  • Hisz
    a szervezet küldetésében?


6. Munkahelyi elégedettség
  • Biztosítva
    vannak Ön számára a zavartalan munkához szükséges körülmények?
  • Boldog
    a jelenlegi fizetési és juttatási csomagjával?


7. Kapcsolatok a kollégákkal
  • Van
    legalább egy közeli barátja a munkahelyén?
  • Milyen
    gyakran ebédel a kollégáival?


8. Visszajelzés
  • Milyen
    gyakran kap visszajelzést a munkájáról?
  • Hogyan
    javítja a kapott visszajelzés a teljesítményét?


9. Elismerés
  • Mikor
    volt az utolsó alkalom, amikor a vezetőjétől elismerést kapott a munkájáért?
  • A
    legutóbb, amikor dicséretet kapott, konkrétak voltak azzal kapcsolatban, hogy
    miért?


10. Jó hír
  • Egy
    0-10-es skálán, mennyire valószínű, hogy a vállalatot jó munkahelyként másoknak
    is ajánlaná?
  • Büszke
    arra, hogy hol dolgozik?


Útravaló
1
: használjunk megfelelő arányban minőségi és mennyiségi kérdéseket is a lehető
legtöbb adat begyűjtése érdekében!


Útravaló
2
: törekedjünk a minél egyszerűbb és konkrétabb megfogalmazásra, valamint
kerüljük a rávezető kérdéseket!

A
következő, záró részben a részvételi arány növelésével, az eredmények
kiértékelésével és az anonimitás kérdésével foglalkozunk majd. Figyelje a friss
bejegyzéseinket, ha kíváncsi a részletekre!

Lemaradt
az első részről? Ide kattintva megtekintheti!

INFORMÁCIÓ/ CONTACT US!